Mangsa ribut Pendang akan dibantu segera

ALOR SETAR, 20 Mac – Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Pendang akan membuat bancian mengenai kerosakan rumah yang dilanda ribut di beberapa kampung di Mukim Guar Kepayang, Pendang, kelmarin.

Menurut Pegawai JKM Daerah Pendang, Azhar Ismail, semua mangsa ribut diminta membuat laporan polis sebelum bantuan disalurkan kepada mereka.

“Kita akan memberikan bantuan berupa wang tunai kepada mangsa-mangsa ribut mengikut nilai rumah,” katanya.

Beliau menjelaskan, bantuan yang diberikan itu adalah daripada Kerajaan Negeri yang bertujuan untuk meringankan beban yang terpaksa dihadapi oleh setiap mangsa ribut berkenaan.

Sekurang-kurangnya 12 buah rumah mengalami kerosakan akibat dilanda ribut di beberapa kampung di Mukim Guar Kepayang, kelmarin.

Antara kampung yang terlibat ialah Kampung Tanjung Radin, Kampung Banggol Besi dan beberapa kampung lagi.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tokai, YB. Dato’ Mohamed Taulan Mat Rasul turut meluangkan masa melawat semua mangsa ribut dan meminta semua mangsa membuat laporan polis agar dapat dipanjangkan kepada pihak JKM Daerah Pendang.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pelajaran dan Koperasi berkata, kawasan Kampung Banggol Besi jarang sekali berlaku bencana ribut memandangkan kawasan itu terkenal sebagai kawasan banjir.

Tiada ulasan: