Lebih banyak kaunter SADA akan dibuka

Selasa, 01 Mac 2011 11:44 | Ditulis oleh AMELIA HASHIM |

ALOR SETAR - Mulai 1 Mac orang ramai boleh membayar bil caj perkhidmatan air Sada (Syarikat Air Darul Aman) di kaunter bayaran yang telah beroperasi di Jitra, Pokok Sena, Pendang, Baling, dan Langkawi. Kaunter lain ialah di Yan Kecil, Gurun, Sik, Kuala Ketil, dan Serdang.

Ini berikutan semua Pejabat Pos di Kedah tidak lagi berperanan sebagai agen kutipan bayaran bil bekalan air Sada berkuatkuasa awal bulan ini.

Demikian diberitahu Ketua Pegawai Esekutif Sada, Dato’ Adzmi Haji Din mengenai pemberhentian perkhidmatan itu dilakukan bagi mengelak pengguna dibebankan dengan kos bayaran komisyen yang dikenakan Pejabat Pos kepada Sada.



Sehubungan itu katanya, notis awal sudahpun dikeluarkan di Pejabat Pos dan walaupun mendapat bantahan orang ramai, Sada mengadakan banyak pilihan untuk pengguna.

“Kita sedang dalam proses membina lebih banyak kaunter dan lokasi dalam perancangan termasuklah Jeniang, Changlon, Kota Kuala Muda dan Air Hitam.

“Selain itu Tenaga Nasional Berhad (TNB) juga adalah agen kutipan Sada buat masa ini hanya beroperasi di Alor Setar, Langkawi dan Sungai Petani. Kita sedang dalam perbincangan akhir untuk melantik semua pejabat dan Kedai TNB sebagai agen kutipan pada pertengahan Mac ini,” katanya.

Beliau juga berkata, perbincangan dengan Telekom Malaysia juga sedang dibuat bagi melantik syarikat itu sebagai agen kutipan.

“Selain itu pengguna mempunyai lebih banyak pilihan sama ada bayar di Kaunter TNB, TM atau bayar di bank termasuklah Bank Islam, Bank Rakyat, EON Bank, Maybank dan BSN. Bayaran secara online juga sedang dibincangkan,” ujarnya.

Pihak Sada juga akan menyediakan Kaunter Bergerak Sada di kawasan terpencil dan akan menyenaraikan lokasi pilihan pada bil bulanan.

Hebahan akan dibuat dari masa ke semasa dan notis diedarkan notis kepada Majlis Ketua Kampung (MKK) dan Jawatankluasa Kemajuan Keseklamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) untuk dimaklumkan kepada masyarakat setempat.

Beliau juga berkata. perkhidmatan kaunter bergerak hanya sementara sehingga pihaknya mendapatkan premis tetap.

Menurutnya 95 peratus pengguna Sada adalah pengguna domestik membabitkan 500,000 akaun pengguna.

Menurutnya kadar lama sebanyak 70 sen sebelum ini yang ditanggung sepenuhnya menyebabkan Sada kerugian hampir RM1.2 juta setahun.

Bermula Mac juga kadar komisyen dinaikkan kepada 90 sen, jadi jumlah kerugian akan bertambah hampir 30 peratus dan kenaikan ini dianggap tinggi akan membebankan Sada dan lebih praktikal untuk hentikan perkhidmatan Pejabat Pos.

“Setiap bulan Sada terpaksa memberi subsidi kepada pengguna hampir RM100,000 kerana tidak mahu memindahkan kos tanggungan itu kepada pengguna.

“Jika Sada setuju dengan kenaikan komisyen itu bermakna pengguna perlu kongsi kos tersebut sebab Sada tidak mahu tanggung kerugian,” katanya.

http://www.wartakedah.net/

Tiada ulasan: