Cukai tanah tidak pernah naik, mereka salah faham

ALOR SETAR - Kerajaan Negeri tidak pernah menaikkan cukai tanah di Kedah kerana mengikut amalan biasa kenaikan cukai tanah tertakluk kepada keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan ini tidak pernah berlaku di bawah kepimpinannya.

Cukai tanah seluruh Kedah tidak akan dinaikkan sehingga 2014 kerana mengikut Kanun Tanah Negara, kajian semula kenaikan kadar tanah perlu dibuat setiap sepuluh tahun sekali.

Pembayar cukai tanah dalam mana-mana daerah di Kedah yang mendapati bil cukai tanah mereka meningkat sebanyak 20 peratus, sebenarnya salah faham antara nilai cukai semasa dengan kadar rebat cukai diterima bagi tahun sebelumnya.

Menteri Besar Kedah YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, orang ramai mestilah faham perbezaan antara cukai tanah semasa dengan dengan kadar cukai tanah selepas direbat sebagaimana berlaku kepada Universiti Utara Malaysia (UUM).

Beliau juga menjelaskan kenaikan kos memproses geran tanah daripada RM60 kepada RM80 bukan dilaksanakan kerajaan sekarang tetapi oleh pentadbiran dahulu ketika YB Dato’ Seri Mahdzir Khalid menjadi Menteri Besar.

Dakwaan pihak tertentu mengatakan kenaikan cukai tanah sehingga 20 peratus bermula pada 2011 seperti yang berlaku dalam Daerah Kubang Pasu adalah dusta. Sebaliknya tahun sebelumnya mereka mendapat rebat tetapi tahun ini tiada rebat.

Menurutnya, sejak kadar cukai tanah bagi seluruh Kedah dikaji semula pada 2004 Kerajaan Negeri ketika itu memutuskan memberi rebat cukai tanah kepada seluruh rakyat secara tahunan atas dasar menjaga kestabilan politik sehingga 2008.

Ujarnya lagi, apabila memegang pemerintahan pada 2008 Kerajaan Negeri telah menurunkan cukai tanah sekitar 30 hingga 75 peratus.

Orang ramai yang salah faham keadaan sebenar hendaklah mendapat penjelasan dari Peabat Tanah dalam daerah masing-masing.

~wartakedah~

Tiada ulasan: