Pengundi Melayu Sarawak Mula Bangkit Tolak BN

KUCHING 10 APRIL : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pengundi yang sekian lama menjadi “deposit tetap’ Tan Sri Abdul Taib Mahmud kini bangkit menolak kepimpinan Ketua Menteri Sarawak itu yang terpalit dengan tuduhan rasuah.

Berucap kepada pengundi di Kampung Empila, Samrahan Asajaya, Anwar berkata BN menyerang manifesto Pakatan Rakyat hanya kerana mahu mengalih perhatian penduduk negeri ini daripada isu k rampasan tanah adat dan hutan balak oleh pemimpin-pemimpin BN.

Beliau menegaskan BN cuba mengkritik manifesto Pakatan Rakyat tetapi pada masa yang sama ingin menutup segala salah guna kuasa dan penyelewengan kerajaan negeri di bawah pimpanan Taib Mahmud sejak 30 tahun lalu.

"BN sekarang sudah goyang di Sarawak. Banyak isu tanah dan balak dia tidak boleh jawab. Dia tidak boleh jawab mengapa tanah rakyat dirampas dan balak hilang dan mengapa hanya pemimpin BN sahaja yang kaya raya tetapi rakyat miskin,” kata Anwar.

"Selama ini mereka fikir rakyat bodoh dan hina, tetapi mereka lupa rakyat juga mempunyai maruah, harga diri serta budi pekerti dan kuasa untuk menumbangkan mereka dalam pilihan raya ini," tegas Anwar.

Anwar berkata Taib 'tidak lena tidur' kerana bahang kebangkitan rakyat seluruh Sarawak mulai di rasai oleh beliau dan BN.

Beliau menasihatkan pengundi Melayu khususnya jangan menjual harga dam maruah diri hanya kerana menerima sogokan RM50 daripada BN untuk mengundi parti itu pada 16 April ini.

Anwar turut menyeru pengundi muda supaya mengembeling tenaga menyampaikan maklumat kepada ibu bapa serta sahabat handai mengenai prinsip Pakatan Rakyat melalui jaringan sosial seperti Facebook, Twitter, emel serta SMS.

Tiada ulasan: