Kerajaan Malaysia Harus Minta Hosni Mubarak Letak Jawatan





SHAH ALAM 3 FEB: Kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) harus mengambil pendirian menyokong rakyat Mesir mendapatkan keadilan dan meminta Presiden Mesir, Hosni Mubarak meletak jawatan dengan kadar segera.

Pengerusi Biro Antarabangsa DAP, Liew Chin Tong berkata, tindakan kerajaan Malaysia menyatakan pendirian mereka sama pentingnya dengan tindakan membawa pulang pelajar Malaysia keluar dari kemelut yang melanda Mesir lebih seminggu lalu.

"Apa yang penting bagi Malaysia adalah kerajaan haruslah memainkan peranan yang lebih penting bukan sahaja membawa pelajar Malaysia di Mesir balik ke tanah air tetapi juga peranan yang lebih penting sebagai satu suara yang memihak keadilan, memihak kepentingan rakyat di Mesir," kata beliau.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Bendera berkata adalah jelas kerajaan Mesir terutama pemimpinnya, Hosni Mubarak telah kehilangan kepercayaan negara-negara yang dahulunya menjadi sekutu Hosni seperti Amerika Syarikat yang baru-baru ini mengeluarkan kenyataan menegaskan kekerasan terhadap rakyat Mesir perlu dihentikan.

Katanya lagi, negara-negara Islam lain juga dilihat tidak memberikan satu respon yang membina, malahan kerajaan Malaysia yang dilihat sebagai negara contoh dunia Islam juga masih tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan sehingga kini.

"Berpandangan bahawa kerajaan Malaysia ini penting bagi umat Islam dan dunia Muslim, ataupun sebagai satu negara yang penting dalam arena antarabangsa memang kerajaan harus bersuara untuk mempercepatkan proses pemdemokrasian di Arab Tengah," tegas beliau lagi.

Manakala Pengerusi Biro Antarabangsa PKR, Yusmadi Yusof berkata isu penting yang perlu diambil perhatian ialah sejauh mana kepimpinan Mesir mahu melakukan perubahan dalam kerajaan seperti yang dikehendaki oleh rakyatnya atau berdegil mempertahankan kedudukan Hosni sebagai Presiden Mesir.

Beliau menjelaskan, kebanyakan negara-negara lain yang berkepentingan di Mesir telahpun memberikan isyarat menyokong perubahan dalam pemerintahan Mesir.

"Sekiranya Mesir masih ambil sikap tidak responsif kepada dunia luar dan juga suara kebebasan daripada dalam, saya rasa banyak negara telah menghantar satu isyarat bahawa mereka mahukan keadaan yang lebih demokratik di Mesir," kata beliau.

Sementara itu, desakan dari pemimpin dunia sudah mula kedengaran terkini Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama memberitahu Hosni Mubarak perlu memulakan peralihan kuasa sekarang, sekali gus membayangkan pengumuman pemimpin itu untuk tidak bertanding pada pilihan raya September ini, masih belum mencukupi.

Obama bercakap demikian kepada Presiden Mesir itu malam tadi melalui satu perbualan telefon yang panjang sejurus Mubarak mengumumkan hasratnya untuk tidak bertanding pada pilihan raya Presiden negara itu, melalui satu ucapan yang disiarkan melalui televisyen.

"Saya menyatakan kepercayaan saya kepada beliau (Mubarak) bahawa satu peralihan kuasa terancang, bermakna dan aman perlu dilakukan sekarang," katanya.

Kenyataan Obama itu yang disiarkan secara langsung dari White House, sebagai satu cubaan untuk meyakinkan Mubarak supaya meletak jawatan lebih awal.

Turut memberi ingatan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan meminta Hosni Mubarak untuk memenuhi keinginan rakyat Mesir untuk melakukan perubahan.

Dalam pidato mingguannya di parlimen, Selasa lalu, Erdogan melukiskan permintaannya itu sebagai sebuah nasihat yang sangat jujur dan sebuah peringatan yang penuh hormat kepada Mubarak.

“Dengarlah teriakkan rakyat dan keinginan kemanusiaan mereka. Penuhi kerinduan rakyat untuk berubah tanpa harus diikuti sikap benci,” kata Erdogan.

Tiada ulasan: