Tanah itu milik Persekutuan, kenapa salahkan kerajaan Negeri?

BUKIT KAYU HITAM, 30 Mac – Tanah tapak Bazar Kompleks MDKP Bukit Kayu Hitam kini kini sudah berpindahmilik kepada Kerajaan Persekutuan apabila ianya dibeli oleh Pusat untuk dijadikan kawasan Pengkuarantinan Kastam dan Imigresen (CIQ).

Penjelasan itu dibuat oleh Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu, Encik Basir Ismail ekoran dakwaan yang disiarkan oleh Berita Kedah FM hari ini yang mendakwa kononnya Kerajaan Negeri mengarahkan peniaga di bazar itu mengosongkan premis tanpa menyediakan tempat perniagaan alternatif untuk mereka.

“Atas dasar keprihatinan terhadap peniaga kita telah berbincang dengan para peniaga seterusnya mencadangkan mereka berpindah ke kawasan bebas cukai atau mereka sendiri mengemukakan cadangan kepada pihak majlis tempat yang sesuai untuk mereka berniaga.

“Para peniaga tidak setuju untuk berpindah ke kawasan bebas cukai atas faktor-faktor tertentu dan buat masa ini mereka belum mengemukakan cadangan kepada MDKP di mana tempat mereka fikirkan sesuai untuk dipertimbangkan oleh pihak majlis,” ujarnya.

Basir bagaimanapun memberitahu Warta Darul Aman bahawa, penjelasan terperinci berhubung isu tersebut akan dikeluarkan esok, selepas pihak MDKP bermesyuarat.

Tiada ulasan: